Een week onderweg in ons grote huis op wielen!

16 november 2018 - Oamaru, Nieuw-Zeeland

8/11/2018 A’dam-Christchurch!
Vertrek!
Na vele voorbereidingen, dromen, gesprekken over ons avontuur is het vandaag dan eindelijk zo ver!
Afgelopen zondag 4/11 hebben we een “afscheids” etentje  gehad met de familie en de kids hebben beide getrakteerd op de opvang en school!Timo heeft het er vaak over en nu gaat het dan echt gebeuren! Jisse die voelt wel wat aan denk ik want slapen zit er vandaag niet meer in,in eigen bedje.Je voelt de onrust en gezonde spanning denk ik😀.Het huis is aan kant en schoongemaakt want er komen huurders in ons huis.Om 16.00 uur worden we opgehaald door de familie,we drinken nog een bakje koffie en dannnnn joepie!Op Schiphol hebben we met z’n allen nog lekkere patatjes gegeten en toen moesten we echt afscheid nemen!Schiphol is al volledig versierd in de kerstverlichting en wij gaan hoppa naar de lente in NZ!De eerste vlucht van Ams- naar Dubai was vnl.voor Timo en Jisse een nieuwe leuke belevenis !Hallo prikkels daaag slaap! Na een slaap gevecht hebben we het dan eindelijk gewonnen.De kids hebben een paar uurtjes kunnen koesen.Mama ongeveer een uurtje kunnen koesen en papa helaas niet.
Boven Dubai zien we alleen maar woestijn,zand en hele grote gebouwen opdoemen! Pracht en praal op Dubai AirPort.
De mensen spreken Engels zoals in Bollywood films.Met de trein,lift en lopend naar de volgende gate gegaan en we moeten zeggen het is hard werken met 2 ukkepukjes vliegen maar so far so good💪👍
Vervolgens stappen we in een mega grote Boeing van emirates om te vliegen naar Sydney! Deze vlucht was maar liefst 15 uren. Wat een zit.....onze hobby niet maar de boys hebben het eigenlijk echt top gedaan! Rond lopen in het gangpad is eigenlijk nog het leukste en Jisse zwaait naar iedereen (oeps ook mensen wakker gemaakt:) ).We worden allemaal goed verzorgd in het vliegtuig, eten, drinken, speelgoed voor de jongens echt hartstikke goed. Er zitten ook sokken voor de kindjes bij, eigenlijk vindt Timo die nog het mooiste. Leuke bezigheid: sokken aan, sokken uit:).We hebben voor Jisse een vliegbedje besteld, hij is daar eigenlijk wat te grote en te zwaar voor. De ene stewardess knijpt een oogje toe, de ander helaas niet en dan wordt de vlucht wat minder comfortabel voor Jisse want liggend slapen is toch wat fijner dan tegen mama aan zittend.
In Sydney aangekomen wordt het vliegtuig gepoetst en mogen we instappen voor de laatste 21/2 uur naar Christchurch. Gesloopt komen we aan in NZ. We moeten nog tig checks ondergaan, ze zijn erg streng bij de douane en vervolgens gaan we lekker naar ons hotel.Even opfrissen, bij de buren van het Antarctica centre gekeken en lekker wat gegeten bij de MCD. Om 19.00 uur vallen we allemaal als een blok in slaap.
Om 4.00 uur word Timo wakker en denkt jiehaa pluk de dag laten we samen spelen.Na wat filmpjes en gezellig kletsen worden rond 7.45 uur papa en Jisse ook wakker!Een nieuwe dag, ons reisavontuur in de camper kan beginnen.

Zondag 11/11/2018 Chtistchurch Top 10 holiday park
Vandaag staat in het teken van ons “huisje op wielen” voor de komende 6 weken ophalen en Christchurch bezoeken.We vinden het beide best spannend allemaal. Onze camper is in het echt toch best groot (grote patatwagen) en dan ook nog links rijden.....Na een tiendubbele check gaan we de weg op......Alex zit met klotsoksels achter het stuur en ik probeer wat aanwijzingen te geven.We zoeken onze eerste camping op in Christchurch. Een mooie camping met een zwembad waar Timo helemaal happy van wordt en een leuke speeltuin. ‘S middags zijn we naar Christchurch gereden. De tweede grote stad van NZ die in 2010 en 2011 getroffen is door een aardbeving. Dit is heel goed te zien.Waar ik 15 jaar geleden een mooie stad zag met allemaal oude historische gebouwen zag ik nu een stad met nog veel puinhoop.De mooie kathedraal wat altijd een zeer mooie bezienswaardigheid was ligt er nog net zo bij als vlak na de aardbeving in 2011.Het is een mooie stad waar nog volop gebouwd wordt aangezien veel gebouwen omgevallen zijn na de aardbevingen.Er hangt een relaxt sfeertje met zeer gastvrije en vriendelijke mensen.We hebben er een super mooi weertje bij!Al met al een rustig eerste dagje waarin we even konden wennen aan onze grote bus,het reizen met elkaar en aan het tijdsverschil!Pfff dat is wel even wennen zeg.‘S avonds ons huisje ingericht,Jisse slaapt in zijn eigen tentje en Timo mag lekker naast hem slapen!1 groot feest!

Maandag 12/11/2018 Christchurch->Akaroa (Onuku farm-hostel)
Timo en Jisse zijn volgens mij al gewend aan het tijdsverschil, beide hebben ze heerlijk in hun hutje geslapen. Timo kwam ‘s ochtends lekker bij mama liggen en vroeg; “mama zullen we lekker even buiten spelen (7.30 uur)”.Mama moest even opstarten maar oké we zijn lekker naar de speeltuin gegaan en hij had een big smile.Timo had hele verhalen in NL tegen andere kindjes in de speeltuin....alleen die reageerden niet. Vond hij maar vreemd. Al onze camper buren gaan vandaag weer naar huis. Ze hadden bedacht dat wij hun wc papier voorraad maar moesten hebben, haha nu 50 rollen rijker reizen we vandaag verder naar Akaroa zo’n 140 kilometer zuidelijk van Christchurch.Alex geeft aan dat hij zich al iets comfortabeler voelt met het rijden in de campervan.Het grootste compliment wat we vandaag kregen van Timo was: mama en papa je bent mijn beste vriend!
De reis naar Akaroa ging over een hele mooie route langs allemaal diepe kliffen en veel haarspeldbochten. Soms best eng. De kids zaten heerlijk achteraan te spelen en zoals Timo het omschreef grapjes te maken met elkaar. Het is zo leuk om te zien dat de 2 jongens met elkaar gek doen en dat ze dan beiden de slappe lach krijgen.Onderweg picknicken we bij een mooie plaats met een super mooi uitzicht. En het goede nieuws is, vandaag kan weer de korte broek aan en genieten van een mooi weertje. De reis naar Akaroa was schitterend. Via via hebben we de tip gekregen om te gaan overnachten bij een super leuk camping plaatsje nl. Onuku hostel en campervan plaats. Zo echt top! Wat een leuke camping met een geweldig mooi uitzicht over de baai van dit schiereiland. We hebben een mooie plek uitgezocht en de kids hebben kennis gemaakt met alle beestjes die er vrij lopen. Voornamelijk schapen en kippen. Daarnaast stonden er vnl. Quats en trekkers....we hebben Timo niet meer gezien:).Een zeer gemoedelijk plekje met een backpackersfeertje. Nadat we lekker hadden gekookt zijn Jisse en Timo lekker vroeg naar bedje gegaan en zodoende konden papa en mama de eerste dagen even met elkaar evalueren haha. Eindbesluit->de reisvibe begint te komen en hebben e het erg naar ons zin.

Dinsdag 13-11 -Akaroa (Onuku)Vandaag werden de kids wakker van alle vogels en kippen. Pluk de dag om 6.00 uur. Maar ach wat geeft het,het is zo’n mooi plekje.We hebben nog even met z’n allen in het grote koesbed van papa en mama gelegen en gezellig gekletst. Papa is ‘s ochtends heel even met de boys een stukje gaan wandelen zodat ik het ontbijt nog even kon maken.We zitten heerlijk buiten met uitzicht over de baai aan een picknicktafel te ontbijten.Het is nog wat koud maar met een dikke trui is het goed te doen. Op een gegeven moment varen er 2 hele grote cruise boten het schiereiland in.
We hebben vandaag gepland om het Frans-Engelse plaatsje te bezoeken.We hebben ons huisje weer ingeladen,de was opgehangen en zijn vervolgens richting Akaroa gereden (ongeveer 5 km de heuvel af).Onderweg zien we schitterende uitzichten echt momentjes die we never nooit meer vergeten!Zoooo gaaf.Het lijkt wel Scandinavië,Oostenrijk en Frankrijk in 1 landschap!Heel erg groen,enorm blauwe luchten,een mooie turquoise kleurende zee,fjorden,palmbomen gewoon bijzonder en indrukwekkend!In akaroa aangekomen waren we  helaas niet de enige toeristen.De vnl. veel Australische en Amerikaanse gepensioneerden die op de cruiseboot zaten werden uitgelaten 🙈.Omg,heel Akaroa zag zwart van de toeristen.We hebben lekker een bakje koffie gedronken en genoten van Timo die het zo naar zijn zin heeft.We hebben speelgoed mee genomen naar NZ maar tot nu toe zijn stokken,stenen en rennen nog het leukste vertier!Hij vraagt ook vaak:wat betekent dit logo/plaatje of wat is dat?Vandaag wilde hij het Heerenveen shirt van Pake aan want ik ben een echte voetbalman!Na de koffie zijn we naar de vuurtoren gelopen.Daar was helaas geen brandweerman Sam maar wel een mooi uitzicht over het dorpje!Een lieflijk klein gezellig plaatsje aan een schitterende   baai!We zongen wat NL liedjes samen met de kids en spontaan deed een NL stel mee die al 60 jaar in Adelaide wonen (Australië).We hebben even gezellig gekletst,ze spraken nog heel goed NL.In de middag zijn we gaan lunchen bij een leuk picknickplaatsje bij start van onze wandeling naar de waterval.Jisse mocht gezellig bij mama op de rug en Timo wilde lopen met z’n wandelstok die hij had gevonden!Het was een makkelijke tocht,goed te doen ook voor Timo van ongeveer 20 minuten!Terug bij de Camper zij de boys met de camper terug gereden en ik ben terug hardgelopen.In de middag heeft Alex nog een wandeltocht naar de top gemaakt!Timo mocht in de draagzak...na 20 minuten vond hij dat niet meer interessant dus heeft hij zelf naar gelopen,100 meter voor de top had meneer geen zin meer 😫.Lex heeft snel een foto genomen en is Timo gaan halen.Jisse heeft heerlijk geslapen en mama kon even na de heuvelachtige run lekker chillen!‘S avonds hebben we lekker gegeten zijn vroeg naar bedje gegaan want de volgende dag gaan we weer op pad!

Woensdag 14/11/2018 Akaroa->Lake Opuhu
‘S ochtends lekker ontbeten,de kids hebben heerlijk geslapen!De reis ging erg goed.Vandaag was het een lange zit.Onderweg van Akaroa naar lake Opuha  hebben we gestopt bij een leuke picknickplaats vlak bij  ashburton.Een super leuke speeltuin met alles er op en aan!De kids hebben zich heel goed vermaakt.Lake Opuha ligt op 280 km rijden van Akaroa.Een relatief lange rit omdat we natuurlijk niet te hard mogen rijden met ons huisje en de wegen zijn hier niet zoals in NL.Het is een klein meertje vlak voor de Alpen.De weg er naar toe hebben de kids veel grapjes met elkaar gemaakt,naar buiten gekeken en heerlijk geslapen!Geen wanklank.Timo vraagt sinds we in NZ zijn ook niet meer naar de iPad.De verslaving afgeleerd?Heerlijk!In Lake Opuha aangekomen parkeren we onze camper op een mooie plaatsje op een freedom campingsite.Via Annemarie en Peter die vorig jaar een mooie reis door NZ hebben gemaakt hebben we gehoord dat dit prima kan en vaak op mooie plekjes is!En inderdaad,wat een top plek is dit en we wanen ons even in een lord of de rings film.Na aankomst een stuk gewandeld langs het water en Timo en Alex hebben gezwommen in het ijskoude heldere water!Bij terug komst op de camping hebben meerdere mensen ook ons idee gehad😀we hebben opeens allemaal nieuwe buren.Onder andere een ouder NL stel die al 35 jaar in Christchurch wonen.Ze spreken nog goed Nederlands.We hebben een lekker wijntje met elkaar gedronken,Bill (Bert) vond het volgens het wel gezellig want hij zat lekker op de praatstoel😀.Ze hebben een wafel bedrijf opgezet wat erg goed loopt.We weten inmiddels bijna alle ins en outs van dit bedrijf en de aardbeving in Christchurch in 2010&2011.Na een lekker zelf gemaakt diner a la Lyanne (cous-cous) zijn de jongens lekker gaan slapen en l&a hebben nog een lekker wijntje met elkaar gedronken!Al met al een mooie reisdag met schitterende landschappen die we leuk hebben afgesloten!

Donderdag 15/11/2018 Lake Opuha-Lake Tekapo/Pukaki
Na een goede nacht werden we lekker op tijd wakker en heeft Alex een rondje hard gelopen om het meer.Daarna hebben we lekker met z’n allen ontbeten.We hebben de boel weer ingepakt en we zijn gaan rijden richting Lake tekapo!Een mooi blauw meertje met een schattig klein kerkje.De reis er naar toe ging via een aantal gravel wegen...best even wennen en over een schitterende bergpas (de burkespas).Vlak voor de pas zijn we even gestopt voor een bakje koffie en toiletstop.Vond Timo helemaal leuk want er stonden allemaal oude trucks en auto’s!Mama mama mama moet je eens kijken zei hij steeds!Fantastisch om te zien.Aangekomen in Lake tekapo hebben we de camper geparkeerd en hebben we gewandeld langs het super mooi blauwe meertje Tekapo!Er bloeiden ontzettend veel Lupines: paars,Rose en wit!De Chinese toeristen hadden onze foto spot ook gevonden!Er lopen hier mega veel Chinese toeristen rond die ongeneerd foto’s  van Timo zitten te maken.Op zich helemaal niet erg alleen vriendelijk vragen zit er niet bij helaas.Ik heb Timo maar even weg bij me gehaald,hij zei ;Mama ik vind het niet erg hoor.De schat!We hebben nog het mooie kerkje bezocht aan de voet van het mooie meertje.Ook hier waren weer ontzettend veel toeristen te vinden!Na een lekker broodje zijn we verder gegaan naar het 50 km verderop gelegen Lake Pukaki!Onderweg zijn we gestopt voor een mooie fotostop!De zon brand ook goed.Timo en ik hebben een pagode gemaakt van stenen.Volgens Timo leek hij wel op een pinguïn!Stenen en stokken gooien is ook een leuke hobby van Timo!Vervolgens zijn we doorgereden naar onze camping voor vannacht!Wederom een mooie plek aan het meer,hier waren Annemarie en Peter erg enthousiast over!Nou ik begrijp waarom!Wederom weer een Free campsite met giga veel buren.Timo heeft een Duits meisje gevonden waar hij super leuk mee speelt.Ze verstaan elkaar niet maar hebben de grootste lol.Verder komen we nog een Nl stel tegen met 2 kids van dezelfde leeftijd.We hebben een super mooi plekje gevonden met uitzicht over de MT Cook.’s avonds zelfs nog getrakteerd op een fantastisch mooie zonsondergang!Schitterend!Timo en Jisse waren kapot van een dag rijden,wandelen,spelen en de zon!Timo kreeg nog de slappe lach bij het naar bed brengen!Zo veel lol hadden we!Dit is echt onbetaalbaar.

Vrijdag 17/11-2018Lake Pukaki->hooker valley track bij Mt Cook!>Oameru (Top 10 Holiday park)
Na een goede nacht werden we wakker met een fantastisch uitzicht over Lake Pukaki en de mount cook!Vandaag gaan we een mooie wandeling maken naar de voet van de mount cook nl.de hooker valley track!De rit naar het vertrekpunt was ongeveer een uurtje rijden en was super mooi!Timo mocht zelf lopen over de coole hangbruggen en Jisse mocht in de draagzak bij papa en mama!We zijn vroeg gestart om de bussen vol Chinezen en Japanners voor te zijn!De track was heel gaaf!Wat een mooie omgeving!Timo heeft bijna alles zelf gelopen (3 uren-heuvel op,heuvel af).Na de tocht lekker geluncht in onze camper en betrokken naar Oameru!Ook de route hier naar toe was weer heel divers!Plat,bergachtig,heuvels,etc alle landschappen die je maar kunt bedenken!Na 180 km aangekomen op de camping in Oameru!Het is tot nu toe echt super!Geen moment spijt van dit avontuur!De kids doen het super en hebben steeds meer aan elkaar.
Goed weekend!
Groetjes!

1. Franciska:
    16 november 2018
    Hè familie Ditewig, leuk om jullie avontuur te lezen.
    Super dit zo mee te mogen maken, nog heel veel mooie momenten toegewenst!
    Groetjes Franciska
  2. Baukje:
    16 november 2018
    prachtige ervaringen! nog veel plezier!
  3. Ellen Dikland:
    16 november 2018
    Prachtig om te lezen! Ik kijk uit naar het volgende verslag. Veel plezier!
  4. Willem en Margreet:
    16 november 2018
    Hoihoi, wat gaaf om op deze manier een beetje met jullie mee te kunnen reizen. Fijn dat de jongens het zo goed doen! Een fantastische belevenis voor jullie alle 4! Geniet ervan!!!
    Liefs, WMAR
  5. Riekje Talman:
    16 november 2018
    Prachtig alex en Lianne genietsje en goede reis
  6. Josina:
    16 november 2018
    Prachtig dit te lezen. WAt een belevenis. Hou ons maar op de hoogte!
  7. Gerry Kaastra-Berga:
    17 november 2018
    Wat leuk om zo met jullie mee te reizen!
    Geniet maar lekker verder van jullie mooie avontuur!
    Een goeie reis verder en veel plezier!
  8. Marielle:
    17 november 2018
    Superleuk om te lezen veel plezier met jullie avontuur goede reis nog!
  9. Marielle:
    17 november 2018
    Superleuk om te lezen veel plezier met jullie avontuur goede reis nog!
  10. Jelinda:
    17 november 2018
    Wat leuk om ook zo van jullie avonturen op de hoogte te blijven! Super om te lezen dat jullie zo genieten! X
  11. Susanne:
    17 november 2018
    Super leuk te lezen!! Kijk al uit naar de volgende verhalen..😘
  12. Boukje:
    17 november 2018
    Lieverds wat zijn jullie aan het genieten, wat fijn om te lezen. Timo en Jisse wat fijn he lekker met papa en mama op stap en samen avonturen beleven, gaaf hoor, op de torteltuin zijn we jaloers op jullie 😉 stiekem missen we jullie ook wel. Nog veel plezier, pas goed op elkaar, dikke tut en kroep van Boukje 😘
  13. Emmie:
    17 november 2018
    Wauwie.....wat een prachtige verhaaltjes en die foto's😍Supermooi. Evi vond het helemaal leuk, Tymo op die foto's
  14. Dieuwke:
    17 november 2018
    Wat een prachtige reis en leuk om op deze manier een beetje met jullie mee te reizen.
  15. Ilonka:
    17 november 2018
    Lyanne wat een geweldige belevenis met je gezin! Super gaaf.... geniet ervan dat je dit met elkaar kan doen en geweldig om te lezen. Veel liefs Ilonka
  16. Fem:
    17 november 2018
    Ik geniet en reis mee. Wat een wondermooie reis. Krupke fan fem
  17. Robin en Marianne:
    17 november 2018
    Super gaaf om op deze manier een beetje met jullie mee te genieten! Leuk geschreven ook!! Liefs RMTL
  18. Jan Julius:
    17 november 2018
    Ook ik geniet/reis met jullie mee. Prachtige verhalen en ik zie het allemaal gebeuren. Mis juliie ook! Maak er een onvergetelijke reis van! X
  19. Jildou:
    17 november 2018
    Wat leuk om jullie avonturen zo mee te lezen! Klinkt allemaal super en wat een prachtige foto’s! En wat fijn dat de jongens zich ook zo (met elkaar) vermaken! Geniet ervan! 😘
  20. Karin:
    18 november 2018
    Zoooooo, wat mooi allemaal. Lekker genieten!
  21. Eelco & Frieda en boys:
    18 november 2018
    Lieve buurtjes, klinkt fantastisch allemaal! GENIET van alles en elkaar❤️😘
  22. Hanny.:
    20 november 2018
    Wat geweldig om te lezen dat het zo goed gaat en dat jullie zo aan het genieten zijn. Knuffel voor Timo en Jisse
  23. Maaike:
    21 november 2018
    Super dat jullie ons op de ze manier een beetje meenemen op jullie avontuur! 😘😘
  24. Marleen:
    21 november 2018
    Leuk om jullie reisverslag te lezen. Lekker genieten van deze mooie reis.🚙😚
  25. Renate:
    21 november 2018
    Wauw, wat gaaf om te lezen en wat een prachtige foto's. Dit pakt niemand jullie meer af. Geniet er van!