Bye New Zealand-Hello Sri Lanka

1 januari 2019 - Matara, Sri Lanka

Hey allen,

Allereerst een heel gelukkig,gezond en liefdevol 2019 toegewenst!Het is een cliché maar toch echt zo waar:time flies!We zijn alweer dik 7 weken op reis en we genieten nog steeds volop!We zijn inmiddels bijna twee weken in Sri Lanka wat een totaal andere wereld dan Nieuw Zeeland is!Waar NZ super georganiseerd,schoon en Westers is...is Sri Lanka het tegenovergestelde.Azië 2.0 daar zijn we overigens nu alweer aan gewend!Overal mensen,overal haiiiiii,overal tuk tuk’s/bussen/auto’s,overal lekker eten,heerlijk klimaat en we maken ons niet te druk.Kortom vakantie in een vakantie.
We zitten vanaf tweede kerstdag werkelijk in een paradijselijk plekje op het strand.

Veel liefs van ons A,L,T en J xxxx

21/12/2018 Sri Lanka aankomst!
Na een lange vlucht via Bali(tussenstop) en Dubai zijn we na 24 uren vliegen en wachten aangekomen op Colombo AirPort!De eerste vlucht was eigenlijk nog het meest afzien terwijl, die vooraf gezien de meest makkelijke zou zijn.We stapten nl .om 14.15 uur in, dus midden op de dag en we hadden gedacht dan zijn de jongens nog fit en kunnen ze kekker filmpje kijken,spelen etc.Nou ze waren eigenlijk niet zo heel erg in hun hum...De overige vluchten van 2x 8 uren gingen prima.(lees; acceptabel...)Helemaal fijn voor ons.Aangekomen in Sri Lanka was het wel even schakelen!Bye westerse wereld...hello Asia!De geur,de warmte,de vele mensen oooh ja zo was dat.Waren we even vergeten!De visum check en douane gingen super snel en we werden onthaald door de meneer van het hotel met bordje en al.Er stonden er nog 300 dus ...het was even zoeken naar onze gastheer😀.We moesten even wachten op onze taxi buiten tussen alle andere tuk tuk’s,auto’s en vele mensen. Timo vond het machtig en hij was totaal niet onder de indruk.Jisse onderging het allemaal maar en wij moesten echt wel weer even wennen!We kwamen uit een super georganiseerd land en ja dan is het even wennen maar het is ook weer zo leuk!Little India. Na 2 uren rijden kwamen we aan in onze home stay bij Villa Avinka!Alles werd uiteraard geregeld, er is ons al van alles gevraagd;How long do you stay?What do you want to do?We can organise everything for you!Tell me and I fix it.! Do you want to go to the tea factory?Dolphins are  also verry nice ...etc etc gelukkig weten we hiermee om te gaan en zijn we ‘s middags lekker lopend naar het strand gegaan (no transport madam)?Timo vond het wel jammer want die tuk tuk is toch wel heel erg leuk.Morgen weer een dag Timo!Vanmiddag dus heerlijk naar het strand geweest.Hoge golven maar heerlijk!Ons guesthouse zit vlakbij de zee,ongeveer 10 minuten lopen!Lekker gegeten bij de beachtent en toen de hoognodige slaap ingehaald!

22/12/2018 Unawatuna
Vandaag hebben we vooral niet te veel gedaan.We werden verrast met een heerlijk ontbijt,vervolgens zijn we naar Jungle Beach gegaan.Alex en ik hadden beide wel wat last van het tijdverschil maar T&J hebben netjes het klokje rond geslapen.De tuk tuk heeft ons er heen gebracht.De boys vonden in de tuk tuk zitten al een feest,er in rijden is een nog groter feest!Vandaag is het een nationale feestdag aangezien het volle maan is!We werden afgezet bij een mooie tempel die ons uitzicht gaf over Galle het Nederlands historische stadje.Vervolgens zijn we via de bush bush naar Jungle Beach gegaan.Die was helemaal afgeladen met locals.Ze vonden de blonde boys bere interessant.En de jongens vonden het ook allemaal wel best!We hebben een heerlijke strand dag gehad op een mooi strandje.De enige actie van vandaag is dat we 3 zwemmers bijna hebben zien verdrinken.Gelukkig kunnen ze het allemaal na vertellen. De stroming is hier soms erg sterk.’s avonds hebben we lekker gegeten bij ons guesthouse.Een heel fijn relaxt dagje aan het strand!

23/12/2018 Unawatuna
Ik was weer vroeg wakker dan maar de hardloop kleren aan en hardlopen maar.Het was gelukkig nog niet zo heel warm om 6.30 uur.Ook het verkeer viel me  mee.De mensen keken me wel wat raar aan.Maar het was fijn even.We kregen weer een heerlijk ontbijtje met fruit,Sri Lankaanse zoete broodjes etc.Vandaag hebben we na een zware vergadering besloten weer naar het strand te gaan maar dan niet naar ons “eigen” strandje maar een stukje verderop.Dat strandje kon de tuk tuk meneer niet vinden.Hij wist nog wel een ander mooi strandje.Zo dat was inderdaad ook een mooi strand inderdaad.Er stonden alleen maar grote villa’s...van Engelse mensen.Het koraal begon al op het strand,heel mooi.De boys hebben lekker gespeeld,rond lunchtijd zijn we weer verkast naar het strand van Unawatuna!Jisse was inmiddels in slaap gevallen dus die kon even bijtanken en wij heerlijk smullen van ons lekkere eten bij een hippe Beach club.We hebben verder lekker gechild op het strand en ‘s avonds lekker gegeten bij ons guesthouse.De jongens vermaken zich heel goed hier.Ze zijn al helemaal gewend en klaarblijkelijk zijn ze eigenlijk heel flexibel.Wij vermaken ons hier nog heel goed.

24/12/2018 Unawatuna
Vandaag zijn we met de tuk tuk naar old Galle gegaan.De tuk tuk rit duurde ongeveer 20 minuten door het drukke verkeer.Vandaag was het erg warm,zeg maar gerust heet!Galle heeft van oudsher een heel mooie fort die de oude stad omringd.De oude stad is schitterend aangelegd,mooie huizen en echt even fijn om de  drukte van alle verkeer en vele mensen te ontvluchten!We hebben een wandeling gemaakt door de oude stad langs de NL hervormde kerk, de vuurtoren en de fort,een kekker bakje koffie gedronken en toen een bakkertje opgezocht.Nou die kennen ze hier niet veel.We zijn richting de nieuwe stad gestuurd want daar zouden we wat bakkertjes zitten.Via een drukke snelweg met 10000 tuk tuk’s,toeterende bussen etc aangekomen met een slapende Jisse op de rug bij een mierzoete bakkerij.Hier de lokale lekkernijen geproefd zoals een lekker broodje met veel te veel suiker,een zoete milkshake en ginger beer(niet lekker en 0.0)Jisse bleef lekker koesen en wij raakten aan de praat met Maria,de vrouw van de here Jezus Althans dat zei ze zelf...:).Maria is een uitgezonden predikante (3 maanden) uit Maastricht.Een hele bijzondere mevrouw.....
We zijn na onze zeer verantwoorde lunch terug gegaan richting Unawatuna met de local bus lees 5 personen €0,60.De bus was vol en stopte ongeveer om de 50 meter.Maar een leuke ervaring om mee te maken,vooral Timo vond het super leuk!Maria is ook met ons mee gegaan terug naar ons dorpje.Ze hield het wel aan de praat.Alex eb Timo zijn gelijk door gegaan naar het strand,wij hebben nog even geshopt voor een nieuwe bikini.Daarna zijn we afgezet bij ons strandje en hebben we heerlijk gegeten bij een restaurantje aan zee.Heerlijke tonijn hadden ze hier!Een mooie kerstavond.Maria was ondertussen weer naar haar verblijf vertrokken.

25/12/2018 Unawatuna
Vanochtend naar het fietsverhuur bedrijf gelopen en daar een tour geboekt van 26 km😳.Mega heet vandaag,geen wind en wij gaan fietsen.Onze gids Samed had er zin in,de fietsen werden klaar gemaakt en we konden gaan.We hadden beide goede fietsen met zitjes.We zijn door de rijstvelden en het rustige groene achterland gefietst.Super mooi en echt een hele leuke activiteit!Lekker actief met de boys achterop.Ik moest even wennen door de straatjes met een onbekende fiets en een niet echt goed fietspad:)maar al snel hadden we allemaal de smaak te pakken! we hebben genoten.Jisse viel door het gehobbel al snel in slaap,jammer want we hebben best veel gezien.We kwamen onderweg naast de rijstvelden een een groot meer,een ijsvogel,apen,grote leguanen,koeien tegen.Samed liet ons verder koffie,thee en kaneel zien en proeven en we heggen allemaal kokosnoten en jackfruit in de bomen gezien.Onderweg werden we getrakteerd op een kokosnoot en een banaan!Het was echt een geweldige trip.We hebben genoten,na deze tocht hebben we lekker geluncht , gezwommen in de zee en lekker gegeten bij een leuk klein restaurantje.Onze eerste kerstdag was top!Wel was het kerstgevoel ver te zoeken.

26/12/2018 Unawatuna->Polhena Beach Vandaag eerst beide een flink stuk hardgelopen, daarna de spullen ingepakt aangezien we vandaag naar een plaatsje gaan 40 km zuidelijker.Alex is ook nog even naar de kapper geweest met Timo. De baard is er af...yes!Strak gekapt gaan we met het taxi busje via de kustweg naar ons volgende adres waar we 10 dagen verblijven.Wauw in wat een mooi huisje zijn we terecht gekomen.Op het strand,hangmat,buiten douche,eigen keuken echt heerlijk.Via Familie Sloot uit Heerenveen hebben we dit paradijsje gehuurd.Zij hebben 20 jaar geleden een stuk land gekocht en er een huis op laten bouwen.14 jaar geleden moesten ze helaas weer een ander huis op bouwen aangezien de tsunami het huis helaas met de grond gelijk had gemaakt.We gaan het hier zeker weten heerlijk hebben.
Vandaag lekker genoten van het mooie huis en de mooie omgeving.

27/12 Polhena Beach
Vandaag ons niet te druk gemaakt.Echt vakantie in een vakantie.In NZ hebben we echt veel gereisd,bijna elke dag een andere bestemming.Hier even chill en de jongens vinden het hier ook heerlijk.Lekker zwemmen, buiten spelen en niets moeten.Ik word er altijd een beetje onrustig van 🙈

28/12 Polhena Beach
De dag begonnen met een morning run in de hitte van Polhena. Doordat we niet zoveel beweging hier hebben is het wel even fijn.Kon ik gelijk een beetje de omgeving verkennen.De zon kwam mooi op en het was echt even fijn om de dag zo te beginnen.Verder hebben we wat gesnorkeld,zandkastelen gebouwd en lekkere Hollandse pannenkoeken gegeten.De mannen T en J vinden oer Hollands eigenlijk lekkerder dan rijst en curry.Hier kunnen we lekker koken dus dan trakteer ik ze oa maar lekker op wortelen en rode bieten😀.

29/12 Polhena Beach
Vandaag wezen snorkelen met een gids.Het zicht was door de hoge golven en wind helaas niet super.Na 5 minuten zoeken kwamen we 2 schildpadden tegen.Zo gaaaaaf.Het zijn enorme beesten maar zo mooi en vriendelijk.We hebben even een tijdje met onze 2 vrienden  gezwommen en toen verder naar het koraal gesnorkeld.Er is helaas veel koraal dood na de tsunami maar gelukkig is er best nog wel wat flora en fauna.Verder met de jongens gespeeld en gerelaxt.Ons huisje zit naast een restaurant op het strand.Dus ‘s avonds hebben we heerlijk samen gegeten.De jongens lagen heerlijk te koesen.

30/12 Polhena Beach
Vandaag hebben we een mooi tourtje gemaakt met de man van het restaurant naast ons huis in een tuk tuk.Jisse en Timo wederom in de Gloria.Onze eerste stop was een rubber plantage.Hier waren een 4 tal mensen druk aan het werk.Er stonden 250 bomen met allemaal bakjes er aan vast gebonden.De harde werkers krijgen 300 roepie lees €1,50 per kg.Ze verwerken ongeveer 8 kg per dag.Dus met 4 man moeten ze €12,- verdelen.Respect.De rubber wordt oa verkocht aan grote autobanden fabrieken etc.De rubber wordt verkregen dmv van snee in de speciale rubber boom en daar druppelt dan een rubber substantie uit.
Vervolgens zijn we doorgereden naar een rijst fabriek en is ons uitgelegd hoe de rijst plant die van het land komt, verwerkt wordt om uiteindelijk rijst over te houden.Ze verwerkten hier vnl rode rijst.Weer wat gekeerd!Daarna werden we gebracht naar het thee bedrijf van 2 zeer vriendelijke mensen.Dit bedrijf bestaat al 80 jaar en was nog volop in bedrijf.We hebben uitgelegd gekregen hoe men van thee blaadjes thee maakt en wat voor type thee het via de diverse bewerkingen het dan wordt.We hadden zelfs een thee proeverij weer eens wat anders dan een wijn proeverij.Erg indrukwekkend om het hele proces te zien en uitgelegd te krijgen.Er zit overigens nog ontzettend veel handwerk bij.

We hebben ook een kijkje gekregen in de kruiden/fruit tuin.Heel leerzaam.De jongens waren het op een gegeven moment wel zat🙈.Na de tour weer met de tuk tuk naar “huis” gegaan en lekker afgekoeld in de zee.Het was een mooie en leuke dag!

31/12/2018 Oudjaarsdag Polhena
Beiden zijn we lekker sportief geweest!We hebben hardgelopen in de hitte en daarna lekker geplonst In de zee.Verder bestond onze dag uit zwemmen,chillen,zwemmen,in de hangmat liggen,wandelen met de kids en een drankje drinken bij een leuk tentje met Dj aan het strand.Voor Lex en Ly geen top party vanavond met Dj etc maar een romantisch diner for 2 bij de buren.We hebben regelmatig even gekeken bij de boys. Ze hadden veel vuurwerk dus helaas werd Timo daar naar wakker van.Alex heeft de Srilankaanse drank Arrack uitgeprobeerd....omg sterk spul.We hebben heerlijk gegeten en een gezellige oudejaarsavond gehad.00.00 hebben we niet gehaald...🙈

Groetjes!

1. Groetjes jaap en hieke jongedijk:
    Fantastisch Lyanne en co
    Kerst en nieuw jaar vieren op sri lanka
    Wie kan dat zeggen
    Top wat jullie met de kinderen doen
    Pluk de dag en geniet met volle teugen🍀🍀👍👍💪💪
  2. Catrinus en Aaltje Stoker:
    1 januari 2019
    Wat weer een mooi verslag. Ook weer een prachtige belevenis.
  3. Josina:
    Oh ik zie jullie al "niksen " moeilijk is dat 😜
    Maar nu even heerlijk bijkomen. Een vakantie in jullie vakantie 😝
    WAt een prachtige verhalen weer!
    Geniet van het mooie Shri Lanka!
  4. Emmie:
    1 januari 2019
    Heyyyyyy lyanne, wat ontzettend leuk om te lezen dat jullie zo genieten van ons huis. Het is net of ik er bij ben als ik het lees. De geluiden, de geuren en de warmte.....wauw! Geniet ervan en hopelijk lezen we snel weer wat. Liefs Emmie Sloot
  5. Casper:
    1 januari 2019
    Super leuk!! Wat een paradijselijk plekje hè, genieten😃🌞🌊🍻🎉😘
  6. Claudia:
    2 januari 2019
    Wat leuke reisverhalen maak je Lyanne.
    Heel veel plezier voor de rest van jullie vakantie toegewenst.
  7. Liesbeth vd Wal:
    2 januari 2019
    Ooooh wat een prachtige avonturen beleven jullie met jullie viertjes! Heerlijk zeg! Ik kijk weer uit naar volgende verhalen,
  8. Gerry Kaastra-Berga:
    3 januari 2019
    Wat weer een mooi verhaal van jullie belevenissen! Ik heb weer met jullie mee genoten!
    Geniet maar lekker verder van jullie vakantie!
    Groetjes, Gerry
  9. Jouke de Vries:
    5 januari 2019
    Wowww...wat zijn jullie aan het genieten zeg, geweldig!! Ik benijd jullie zeer en geniet van het mooie verslag!! Fijne tijd gewenst!!🐘🍀 groeten, Jouke
  10. Robin en Marianne:
    6 januari 2019
    Gaaf zeg allemaal!! En bij prachtige foto's!! Stiekem beetje jaloers 😉
  11. Karin:
    6 januari 2019
    Wat een fantastische reis!
    Geniet er nog maar even van. De tijd vliegt voorbij. Groetjes