Nog even chillen en nagenieten van onze trip in het binnenland!

16 januari 2019 - Matara, Sri Lanka

Hey allen,

Inmiddels zijn we weer 2 weken verder en het is weer tijd voor een update van onze reis!

We hebben van 5/1 tot 14/1 het binnenland verkend en dat was weer een heel ander Sri Lanka dan de zuidkust van dit mooie land.We hebben het heel mooi en bijzonder gehad!Vanaf het paradijselijke  oord waar we nu zitten in polhena Beach zijn we eerst naar een National park met wilde beesten gegaan en vervolgens zijn we noordelijker richting de bergen gegaan in Ella.Alles overigens met bussen en treinen bereisd en dat was echt ook top en een leuke ervaring om zo met de boys mee te maken.De bus stopt 200x, kids bij iedereen op schoot,3x overstappen eigenlijk op een paar x na geen wanklank!In het groene binnenland was de temperatuur aangenaam, maar ook zeer zeker de diverse plaatsen die we bezocht hebben waren erg leuk!Kortom na een mooie trip door het binnenland gaan we nog even keihard genieten van al het moois hier!

groetjes A,L,T & J

1/1/2019 Polhena Beach

Vandaag een mooie zonsopgang gezien.De eerste dag van het jaar goed begonnen.Vandaag niet te veel gedaan.Hardlopen,spelen met de kids,zwemmen en zonnen!

2/1/2019 Polhena Beach-> Secret Beach
Na ons ontbijtje op het strand zijn we op de fiets naar Secret Beach gegaan zo’n 8 km verderop.We hadden niet de beste fietsen maar jeetje het was wel een uitdaging, zo tussen het verkeer manoeuvreren met een kind achterop je rug,gammele fiets en veel verkeer.Secret was de Beach niet echt speciaal, maar wel erg mooi en we waren er weer een x uit😂.Toen we er bijna waren ging de ketting van Alex zijn fiets er af,,,helaas kregen we er die er zelf niet meer op.Eerst maar wezen zwemmen en geluncht en toen weer terug!Locals hebben ons geholpen en vervolgens zijn we via de hoofdweg weer terug gefietst.We hebben “thuis” gezwommen en de kids hebben lekker gespeeld met Franse kindjes!Kortom een leuk sportief dagje.

3/1/2019 Polhena Beach
Vandaag hebben we behoudens een rondje hard lopen een luie dag gehad.Lekker spelen op het strand,zwemmen,gek doen en zandkastelen bouwen met Felix het Franse jongetje.Tussen de middag heb ik samen met Timo bij een eetstalletje heerlijk Sri Lankaanse Kotu Roti opgehaald.Timo vond het ook heerlijk.Lex heeft ‘s middags samen met Timo boodschapjes gedaan.Vinden ze beide helemaal leuk om er op het fietsje naar toe te gaan!Hebben ze even een uitje😀.

4/1/2019 Polhena
Vandaag had ik eigenlijk wel zin om weer wat te ondernemen.Lex had zin om even niet te veel te doen dus ben ik samen met Timo op pad gegaan in de tuk tuk.We hebben een trip gemaakt naar Matara.We zijn eerst naar een mooie vuurtoren gegaan aan een mooie baai.Namelijk de lighthouse van Dondra.Daarna zijn we naar de olifanten tempel gegaan waar we naar binnen zijn gegaan met de tuk tuk man.Hij heeft ons het eea uitgelegd qua rituelen en we hebben beide een mooie stip op het voorhoofd gekregen.Timo vond het allemaal bere interessant.Eigenlijk is het erg leuk om 1 op 1 eens een x wat leuks te doen met Timo.Hij had hele verhalen.Na de tempel met een echte olifant aan een ketting 😢zijn we doorgereden naar het NL fort.Een erg klein fort in vergelijking met die van Galle maar wel erg leuk om even te zien.In 1765 is dit fort gebouwd door de Nederlanders.Timo vond vooral de waterput interessant😬.Na deze bezienswaardigheid doorgereden naar de vismarkt van Polhena waar een dikke kroko in de rivier lag te zonnebaden😳.
In de middag hebben we lekker met z’n allen gechild en gezwommen.

5/1 bus van Matara naar Uda Walawe

Vandaag hebben we helaas ons mooie paradijsje verlaten.We hebben in NL het huisje geboekt voor 10 dagen en die zijn nu voorbij😬.We hebben het top gehad!Heerlijk relaxt en fijn.We hebben een mooi rondje in ons hoofd om de volgende 10 dagen naar toe te gaan.Vandaag staat Uda Walawe National park op de planning.Een mooi park met olifanten,krokodillen en hopelijk andere mooie diersoorten.We hebben al ons spul ingepakt en de helft gestald bij “onze” buren.We zijn van plan om hier terug te komen nl.en we willen graag wat lichter reizen met 2 ukjes in bussen,treinen en tuk tuk’s. Zo gezegd zo gedaan.De buurman van het huisje (Nisanthi) heeft ons naar de vertrekplaats gebracht voor de bus naar het National park.De jongens en dan met name Timo vond het geweldig dat we met de local bus gingen!Het was even wennen maar eigenlijk heel erg leuk!Midden tussen allemaal locals met keiharde bollywood muziek op de achtergrond 120 km afstand in totaal in 4 uren!Dat schoot dus...niet echt lekker op maar we hebben een leuke en zeer mooie reis gehad.De busreis via allemaal kustplaatjes het binnenland in.Weer een hele andere wereld hebben we gezien!Heel groen,rijstvelden,suikerplantages en mooie begroeide bergen!Jisse viel lekker bij mij op schoot in slaap en Timo vond het heerlijk om gewoon te kijken naar de chauffeur,het verkeer en de mensen om hem heen!Hij is heel vrij en nergens bang voor.De basis Engelse zinnen kent hij en die vraagt hij ook gewoon aan mensen.How are you...what is  your name ?Zo mooi dat hij nergens bang voor is.Tevens ben ik hier ook wel eens een beetje bang voor...want hij ziet het gevaar niet altijd...😬.Na een overstap in een klein plaatsje zijn we aangekomen in Uda walawe.We zijn 2 leuke NL jongens (Luuk en Koen)tegengekomen die de wereld rond reizen.Misschien gaan wij met hun de safari morgenochtend doen.Aangekomen in het kleine plaatsje Uda Walawe wilden we naar ons hotel.We hebben het adres laten zien aan de tuk tuk man echter die kon niet lezen en daarnaast klopte het adres niet met de coördinaten op Google maps.Dus i.p.v. bij le jade (hotel) afgezet te worden werd het le chambre.Klinkt voor onze tuk tuk man hetzelfde maar het is net wat anders.Het hotel gebeld en die heeft ons opgepikt.We kwamen terecht bij een leuk guesthouse met super mooie lodges en we werden ontvangen met een heerlijke smoothie.Heel erg leuk.De Nl boys zijn uiteindelijk ook verhuisd naar le jade en daar hebben we de safari trip ook samen mee geboekt voor morgenochtend!

De guesthouse man kon ook heerlijk koken en daar hebben we heerlijk van genoten!Curry’s en roti & koud bier mmmm jammie.Morgen vroeg op (5.00) dus vroeg er in gegaan!

6/1 Udawalawe np
Vanochtend moesten we sinds lange tijd de wekker weer zetten.5.00 uur ging het akelige geluid want om 5.15 stond de koffie en thee klaar om 5.30 uur te vertrekken in de jeep  naar het safari park.Aangekomen bij het park waren we niet de enige jeep.Er stonden nog 140 jeeps voor de ingang te wachten.Om 6.00 uur ging het park open en toen werden er steeds ongeveer 20 jeeps door de poort gelaten om er voor te zorgen dat je niet aan het file rijden bent in het park!Eenmaal binnen om een ongeveer 7.15 uur zagen we gelijk de eerste beesten al.De driver was tevens gids en kon in gebrekkig Engels vertellen wat er allemaal te zien was.Hij had ook een goed dierenspot oog.Beesten die wij nog niet zagen of überhaupt ons niet opvielen zag hij.We hebben vele olifanten gezien,van een grote volwassenen olifant tot baby olifant,pauwen,ibissen,pelikanen,krokodillen,vossen, hertjes en hele mooie vogels.We hebben echt een super ochtend gehad met een hele mooie tour door het park.Timo vond het vet leuk dat Koen en Luuk ook mee waren.Wij ook maar ook vooral handig😂!Konden wij ook eens wat zien van de omgeving i.p.v. continu opletten wat onze 2 apen steeds uitvoeren🙈.Bij terugkomst had samira (hotel chef) een heerlijk ontbijt klaar staan en zijn Koen en Luuk verder door gereisd met de bus naar Ella.

Wij zijn in de namiddag nog naar het olifanten opvang centrum geweest.Hier worden olifanten opgevangen die wees zijn of geblesseerd oid.Ze worden hier goed verzorgd en waar mogelijk worden ze tzt weer in de vrije natuur vrij gelaten.Erg leuk om even te zien hoe ze verzorgd werden.Jisse stal vnl. de show door iedereen een high 5 te geven.Morgen vertrekken we naar Ella een plaatsje 2 1/2 uur verder op.

7/1 udawalawe ->Ella
Na een heerlijk ontbijtje zijn we vertrokken met de bus naar Ella.We moesten gewoon aan de kant van de weg wachten en onze hand omhoog steken wanneer er een bus voorbij rijdt.Lekker makkelijk dus.Geen bushaltes,geen moeilijk gedoe met ov chipkaarten o.i.d. gewoon €0,50 betalen en je komt op de plaats van bestemming.Moet je wel geluk hebben dat je in de goede bus stapt.We moesten 1x overstappen en bij de overstap kwamen er opeens allemaal tuk tuk drivers om de hoek kijken en mensen die zeiden dat de aansluitende bus nog heel lang duurt of je opzettelijk een verkeerde bus aanpraten.Welcome in Asia!Uiteindelijk is het goed gekomen en zijn we via een schitterende route door de groene bergen en theeplantages aangekomen in het gezellige plaatsje Ella!Ella is echt een backpackers/toeristen plaatsje met een heerlijk temperatuurtje.Overdag lekker warm en ‘s avonds koekt het lekker af.We hadden een homestay geboekt voor 2 nachten bij een familie.Via Google maps (wat wederom weer verkeerd ging) de homestay uiteindelijk gevonden.Deze x een niet fantastisch plekje helaas.Iets met de foto’s zagen er beter uit dan in het echt 😬...Helaas is het een beetje smoezelig en ruikt het muf in de kamer.De zoon van de eigenaar kon wel lekkere eitjes bakken dus daar hebben we heerlijk van genoten.In de middag zijn we naar 9 arch bridge gelopen met de zoon van de eigenaar Chamith als gids.Een mooie wandeling door de jungle en aangekomen bij de brug kwam er ook net een trein aan!Super mooi om dit tafereel te zien!Een mooie Engelse brug tussen de theeplantages en jungle met een hele oude trein!Bij ons uitzichtpunt kwamen we allemaal Nederlanders tegen.We hebben even gezellig gekletst en tips uitgewisseld!‘S avonds hebben we heerlijk gegeten met Koen en Luuk die we hier weer ontmoet hebben!Een keer lekker Westers.Pizza en pasta!Ook wel eens lekker na zoveel rijst,rijst en nog eens rijst of noedels.

8/1 Ella Little Adams peak
Vanochtend zijn we na het Sri Lankaanse ontbijt gaan wandelen naar Little Adamspeak.Het beloofd vandaag weer een warme dag te worden dus we zijn niet te laat vertrokken. Deze berg is vernoemd naar Adam’s Peak in de buurt van Nuwara Eliya, omdat het een vergelijkbare vorm heeft. Adam’s Peak slaan wij over in verband met de afstand en de 5500!!treden naar boven.Maar Little Adam’s Peak schijnt ook erg mooi te zijn, dus gaan we die beklimmen.Om Little Adams Peak te beklimmen, wandelen we het eerste stuk over een theeplantage. Links en rechts van het pad staan thee struiken en in de ochtend zijn er vrouwen aan het plukken. De theeplukkers zijn van oudsher afkomstig uit de Tamil bevolking.Onderaan de bergtop aangekomen begint het echte stijgen, we mogen flink wat treden omhoog. Na ongeveer 45 minuten “werken” met Jisse op de rug en Timo die geen zin meer had😬 staan we op de top, met een geweldig uitzicht op de Ella Rock tegenover ons! De groene kloof tussen Little Adams Peak waar we zelf op staan en Ella Rock waar we op uitkijken, wordt Ella Gap genoemd.  De wandeling was heel mooi en gaf ons mooie vergezichten.Op de terugweg heb ik een kokosnoot met passievrucht gedronken.Was heerlijk na een warme klim!

In de middag was vnl. Timo even dwars en Jisse wilde niet slapen dus hebben we even gekeken of we ook iets konden doen wat we allemaal leuk vinden.We hebben gekozen voor een zwembad bij een hotel in de buurt, hier mochten we gebruik maken van het zwembad.Heerlijk even en iedereen blij!Bij dit zwembad lag nog een ander NL stel met een dochter nl.Niels,Anita en Sam!Ze zijn net op reis en gaan 4 maanden reizen door diverse Aziatische landen en NZ!Goede keus!We hebben even wat tips en trucs uitgewisseld en de kids hebben lekker met elkaar gespeeld.We maken het niet te laat vandaag.Morgen gaan we verhuizen naar een ander hotel/homestay.Ella vinden we nl. erg leuk en we willen dus graag nog een nachtje blijven maar niet in het smoezelige hok..!

9/1 Ella
Vanochtend zijn we na ons ontbijtje eerst verhuisd naar een ander plekje en vervolgens met de bus naar de Ravana Ella Falls gereden.De busrit duurde ongeveer 20 min.De waterval ligt ongeveer 9 kilometer buiten Ella en is ongeveer 25 meter hoog.Het is één van de breedste watervallen in Sri Lanka. De busrit ging door allerlei haarspeldbochten maar al snel mochten we uitstappen.Helaas konden we er niet zwemmen dus dat hebben we ‘s middags maar gedaan bij hetzelfde zwembad van gister!

De kids hebben weer leuk met elkaar gespeeld.Het was nu helemaal een NL enclave want er was nl.nog een ander stel met kids bijgekomen.’s avonds hebben we weer lekker gegeten met Koen en Luuk!Bij het restaurant hadden ze ook een band die wilde gaan optreden.Timo had dat al gauw in de smiezen en wilde wel een liedje zingen voor alle mensen.Hij is ook werkelijk nergens bang voor en het “publiek” vond het ook fantastisch 😂.Vanmiddag hebben Timo en ik samen een cadeautje voor papa gekocht want die is morgen jariggggg🎉.Morgen is het de bedoeling dat we een schitterende treinreis gaan maken van Ella naar Haputale.Deze reistip hebben we van Jelinda gekregen.

10/1 trein naar Haputale
Hieper de piep hoeraaaa Alex is jarig!Vanochtend waren we al vroeg wakker dus we hebben het spul maar weer ingepakt en toen heerlijk genoten van het veel te overdadige ontbijt verzorgd door Talina.Een super lieve vrouw!Fruit in overvloed,smoothie, brood,yoghurt met honing het kon niet op en toen kwam ook nog eens de verrassing! ik had Talina verteld van Alex zijn verjaardag en gevraagd of ze een taartje wilde maken.Wow een super taart had ze gemaakt met zelfs een tekst er op met Happy Birthday Alex.Zo liefff en hij was heerlijk.Helemaal volgepropt zijn we naar het trein station van Demodara gebracht i.p.v. Ella.Het is nl een populaire treinrit van Ella naar Kandy en er zijn al heel lang geen tickets meer te verkrijgen.Van diverse mensen hebben we de tip gekregen om een treinstation eerder in te stappen nl in Demodra om zodoende in de 3e klas te kunnen zitten met kans op een zitplaats.En gelukkig verliep het ook allemaal zo en hadden we een zitplaats in de 3e klas.Helemaal top!De trein stations zijn stuk voor stuk heel mooi en netjes.Een aantal zijn kopieën van Engelse stations hebben we ons laten vertellen!Bij het treinstation aangekomen had Timo de machinist al snel in de gaten.Hij mocht zijn pet op...het einde natuurlijk!Ook de tuk tuk’s die voor het station stonden geparkeerd waren uiteraard weer helemaal het einde om even achter te “besturen”. De treinreis was ongeveer 40 km in 1 uur tijd voor de prijs van maar liefst €0,15 en de kids waren gratis.Weer eens wat anders dan de ProRail prijzen.Het was een fantastische rit dwars door de bergen en theeplantages!Echt deze reis was echt heel mooi en zo bijzonder.We kwamen Luuk en Koen ook weer tegen en nog wat andere Nederlanders zodoende hadden we een hele NL coupe!Onderweg zagen we theeplukkers,mooie landschappen,kleine dorpjes etc.Aangekomen in Haputale werden we opgehaald door de eigenaar van de homestay die we geboekt hadden.We kwamen de NL familie met dochtertje Sam die we tegen gekomen waren gekomen in Ella ook weer tegen op het treinstation.Ons guesthouse voor de aankomende 2 nachten is heel fijn met lieve mensen.Na een lekkere lunch zijn we met de bus naar het plaatsje (Haputhale - onze homestay ligt 3 km buiten het ‘centrum’ ) gegaan en de omgeving wat verkend en gewandeld naar en door de theeplantages.We zijn uitgekomen bij een bezienswaardigheid (Adisam monestary) die gesloten was.Er waren nog wat mensen die niet goed gelezen hadden en ook voor de dichte deur stonden.Ze kwamen uit Colombo en wilden ons wel een lift terug geven in hun jeep!Timo mocht voorin en zelfs een stukje rijden met de chauffeur.Fantastisch wat een lol!Ze hebben ons uitgezet bij een bushalte en daar kwamen we 2 wat oudere reizigers tegen uit Canada en de USA .We hadden net besloten om een biertje te gaan drinken dus we hebben hun ook gevraagd om mee te gaan.Dat bleek een uitdaging, aangezien het echt een moslim community is hier.Dus bijna geen drank te krijgen in restaurants oid.😂.Uiteindelijk zijn we met elkaar op de bovenste etage terecht gekomen  van een spooky hotel met schitterende koloniale kamers zonder gasten ….Wel waren er wijn en bier winkeltjes maar daar was 99% van de mensen dronken,vies en eng.We hebben heerlijk Sri Lankaans gegeten bij ons guesthouse.

11/1 Haputale Lipton’s peak
Vanochtend zijn we vroeg vetrokken naar Lipton seat zo’n 20 km buiten Haputale.We hebben samen met Niels,Anita en Sam een taxi gehuurd om ons te brengen naar de thee plantages van Lipton.De schitterende route brengt ons langs diverse theeplantages,via de theefabriek naar het hoogste punt waar Sir Thomas J.Lipton nog altijd van het uitzicht zit te genieten (standbeeld) . Rond 1900 raakte hij zo gecharmeerd van Sri Lanka dat hij daar zijn thee-imperium is gestart. En wie kent tegenwoordig de Lipton thee niet?Als je dan zo succesvol wordt zou ik ook lekker het mooiste plekje zoeken en er nooit meer weggaan!

De vergezichten vanaf dit punt boven de wolken waren prachtig!Terug hebben we met z’n allen een stuk terug gelopen naar beneden.De kids hebben lol met elkaar gehad.Terug in Haputale hebben we lekker met elkaar bij een bakkerijtje gegeten met heerlijke samosa’s,roti’s en andere lekkernijen. De kids mochten nog achter het stuur zitten van een vrachtwagen die voor de deur stond van de rijst transporteur. In de middag hebben we een leuke wandeling gemaakt met z’n vieren via het spoor zo’n 4 km naar het dorp!Onderweg kwam Timo kids tegen waar hij graag even mee wilde spelen.Zo leuk!Kids doen niet moeilijk.Ze verstaan elkaar niet maar spelen graag samen.We hebben hier een super foto van gemaakt.De wandeling was ook erg mooi, de plantages ,een tamil gemeenschap en prachtige vergezichten ed.Allemaalzijn de mensen hier stuk voor stuk zeer vriendelijk.Al met al hebben we een top dagje gehad!Morgen gaan we naar Tissa richting het zuiden!

12/1 Haputale -> Tissa
Vanochtend werden we al vroeg wakker,we hebben de spullen weer gepakt en na ons ontbijtje hebben we de bus gepakt langs de kant van de weg.Deze bus zat al ram vol en stopte helaas overal.De bus bracht ons 120 km zuidelijker en heeft er van deur tot deur 5 uren 😳over gedaan!Vooral het eerste stuk was erg mooi maar ook mega druk,warm en benauwd.Om de 10 meter stopte de bus en vervolgens stapte er 1 persoon uit en ongeveer 10 er in.De bus is hier nooit vol. Een belevenis op zich natuurlijk maar op een gegevend was ik de bus wel zat.Jisse en Timo overigens ook.Die waren gesloopt!Aangekomen in Tissa na 3 x overstappen zijn we het laatste stuk met de tuk tuk gegaan.Hij bracht ons naar het resort waar we 2 nachtjes blijven slapen.Het resort heeft goede recensies dus we waren zeer nieuwsgierig!Nou er is niets aan gelogen!Wat een vriendelijk ontvangst hebben wij gehad!We kregen allemaal een heerlijke smoothie en koude doekjes om het gezicht schoon te maken.Onze kamer loog er ook niet om.Zeer netjes en luxe zelfs een grote fruitmand.’s middags hebben we heerlijk gezwommen en de boys hebben lekker gespeeld met de kruiwagen en de puppy’s die ze hier hebben.Zo schattig...maar ja helaas we kunnen er niet 1 mee nemen.Dit resort is gelegen  aan een mooi meer met allemaal mooie vogels,waterbuffels,kroko’s etc.Het personeel is super!Alex en ik konden weer eens een paar woorden meer met elkaar wisselen.De kids werden nl. goed in de gaten gehouden door de jongens (staff) hier.We hebben ‘s avonds heerlijk gegeten,verzorgd door chef Tariq een zeer goede en vriendelijke kok!

13/1 Tissa
Vandaag hebben we een sportief dagje gehad.We hebben gefietst om het meer; wij zitten (Weerawila) naast Tissa en met een omweg weer terug gefietst.Erg leuk!Vanochtend werden we eerst verrast met een heerlijk ontbijtje.Wederom weer veel te veel.Gebakken ei,divers verse fruit,smoothie’s etc.We zijn op pad gegaan met een fiets uit 1920 met een zelf  gefabriceerd fietszitje gemaakt van een tuinstoel.We vertelden vanochtend aan de chef kok en de eigenaar van het resort wat we wilden gaan doen vandaag.Ze vonden ons volgens mij een beetje  gek.Wie gaat er nou fietsen met 2 kids achterop?!Anyway ze wisten geen fietsbedrijf die ons kon helpen aan fietszitjes.Ze gaven aan ..wacht maar even.Nog geen 45 minuten later moesten we even mee komen naar de receptie en daar zagen we dus waar ze zo druk mee aan de slag waren geweest!Een fietszitje met zelfs een heerlijk kussentje!De fietstocht was erg leuk en mooi.’s middags hebben we lekker gechild bij het zwembad en Timo heeft gespeeld met een Sri Lankaanse jongetje.Ook werden we nog heel lief uitgenodigd voor een kopje thee met een lekker koekje bij een Sri Lankaans gezin.De kindjes hebben lekker gespeeld met jawel...allemaal auto’s!Mamaaaa kijk eens wat een coole auto is dit!‘S avonds hebben we weer heerlijk genoten van Tariq zijn kook kunsten!

14/1 bus naar Polhena
Vanochtend zijn we eerst nog met iedereen op de foto geweest en daarna zijn we door iedereen van het resort uitgezwaaid.Het waren hier zulke lieve  mensen zonder enige bijbedoeling,gastvrij en zo super goed voor de jongens.Hier willen we zeker nog een x terug komen.De eigenaar heeft ons nog naar de bus gebracht.De bus bracht ons in no time weer terug naar ons paradijselijke plekje Polhena.We hadden schijnbaar een direct bus die een x niet overal stopte.Ook wel eens fijn:).In de bus kwamen we een leuk stel tegen uit Lanzarote.Ze waren net getrouwd en nu op huwelijksreis in Sri Lanka.De jongens hebben bij hun op schoot gezeten,grapjes gemaakt etc.Deze gezelligheid maakte de reis een stuk korter.Over het algemeen gaat het sowieso goed in de bussen reizen met de jongens.Ze vinden het eigenlijk allemaal wel goed en hebben lol in de bussen.De tuk tuk heeft ons afgezet bij ons paradijs!
Het nog een paar dagen chillen kan beginnen!
Veel liefs vanuit Sri Lanka🌞

1. Gerry Kaastra-Berga:
    17 januari 2019
    Weer bedankt voor je mooie verhaal! Ik geniet met jullie mee hoor!
    Nog een fijne tijd verder!
    Groetjes uit Grou.
  2. Judith:
    18 januari 2019
    Wat mooi!! Prachtige foto’s!!