Bijna 3 weken op reis!Na regen komt...🌞

26 november 2018 - Foxgletsjer, Nieuw-Zeeland

Hoi allemaal,

Hier weer een bericht vanuit het mooie en diverse Nieuw Zeeland! Sinds onze laatste bericht hebben we weer ontzettend veel gezien,mee gemaakt en beleefd!Het links rijden is al steeds meer gewend, onze camper is inmiddels al echt meer ons gezellige huisje geworden en we hebben al 2400 km gereden.Het reizen hier bevalt ons allemaal erg goed. Elke avond als de kids op bed liggen hebben we even een vergadering 😝over onze plannen van de volgende dag.We hebben al veel gedaan maar we moeten ons soms ook gewoon aanpassen aan de kids.We kunnen helaas niet alles.Het tempo ligt al erg hoog dus soms moeten we even kids activiteiten plannen.En dat gaat vaak heel goed aangezien ze hier in elk dorpje/stadje zeer leuke en goede speeltuinen hebben waar we en kunnen picknicken en spelen. De kids doen het heel goed en ze zijn zeer flexibel.Camper in,camper uit, bijna elke nacht een andere camping,veel doen en zien ->geen wanklank.Timo is onze ontdekkingsreiziger, hij vraagt veel naar bv wat dingen betekenen of wat is het is of waar we zijn.Stokken of stenen verzamelen en buiten spelen (ook al regent het)is nog het leukste.En zoals ik vorige week al schreef de iPad is niet meer interessant! Jisse leert elke dag een nieuw woordje,zingen,gek doen met z’n broertje en weglopen en ondeugend achterom kijken zijn Jisse zijn leukste bezigheden! Kortom ons reisleventje bevalt ons goed, we voelen ons heel soms gipsy’s maar joh who care?!

Veel liefs en dikke tutten

Alex,Lyanne,Timo en Jisse

Zaterdag 17-11-2018
Oameru-Holdiay Top 10 park->Warringron reserve.Gistermiddag zijn we na een mooie rit aangekomen in het rustige stadje Oameru die bekend staat om zijn pinguïns. Gistermiddag begon het te regenen en tot nu toe is het nog niet opgehouden met regenen:(. Ze zeggen hier dat het wel 4 seizoenen kunnen zijn op 1 dag. Nou dat klopt. Vanochtend lekker zoals het hoort op een zaterdag de dag rustig gestart.Lekker ontbeten, koffie, camper even opruimen, wc dumpen (bleeeeh) etc. Hadden wij vandaag even geluk want er was een festival gaande in dit stadje. Zoiets als de flaijelfeesten met oude ambachten. Super leuk. Alle mensen hebben hun best gedaan en zijn verkleed in oud Engelse stijl.Leuk en gezellig! We hebben een mooie rit gemaakt in een oude historische stoomtrein. Timo helemaal in de gloria, tot dat de machinist het sein gaf om te vertrekken (erg luid-lees valt wel mee) en veel stoom. Ooh mama dit vind ik best wel spannend, dus hup toch naar binnen dat was eigenlijk ook wel warmer. Terug gelopen naar het stadje via de haven en daar de konden de boys zich uitleven in de speeltuin en hebben we de historische ambachten/kledij optocht aanschouwd. Lunchen deden we op de parkeerplaats van de plaatselijke katholieke kerk en zijn we vervolgens doorgereden naar de Moeraki builders in Moeraki. Zo’n 50 km zuidelijker. Dat hadden meer toeristen bedacht....

Het zijn grote ronde keien die her en daar op dit strand liggen, erg mooi om te zien. Timo &Jisse waren weer een leuk foto-object voor onze Aziatische vrienden. Jisse vind weg lopen een leuke hobby en Timo vooral stokken verzamelen, schelpen zoeken en voetballen met z’n nieuwe bal.De vuurtoren nog bezocht en daar kwamen net pinguïns aan wal gelopen. De zeeleeuwen lagen lekker te rusten op het strand. Zo gaaf om mee te maken dat we eerst in de mooie bergen/heuvels rijden en nu weer aan een ruige kust met enorme kliffen.‘S avonds aanbelandt in Warrington. Een klein dorpje aan zee waar de gemeente een heel veldje beschikbaar stelt voor kampeerders. Erg leuk om weer allemaal “ bekenden” tegen te komen. Nu was het dan eindelijk ook tijd voor een lekker drankje met onze “reisvrienden”.

18-11-2018 Warrington-> Dunedin ->The Ovall-park
Vanochtend werd Jisse vroeg wakker, wilde niet meer slapen dus nou ja dan starten we de dag maar vroeg. Pluk de dag, hardloopschoenen aan en ik ben lekker wezen hardlopen op het strand. Even lekker iets voor met zelf. Niet verkeerd even om iets aan mijn conditie te doen. Was fijn even. Lex heeft ondertussen ontdekt dat onze tafel gepikt is. Na een zoektocht zijn we verder gereden aar Dunedin, een grote stad 25 km zuidelijker. We hebben hier heerlijk gezwommen en gechild. Het was fijn even,gewoon even niets en lekker chillen in het zwembad. In de middag zijn we verhuisd naar onze nieuwe kampeerplaats. Namelijk op het parkeerterrein van een pub.Haha dat kan allemaal hier en ik moet zeggen eerst vond dit soort kampeerplaatsen niet zo leuk en best spannend maar ik begin het nog leuk te vinden ook. Je komt op de leukste plekjes, vaak de mooiste uitzichten en je ontmoet locals!Na een wandeling door de mooie stad, bezoek aan het treinstation hebben we een lekkere pint gedronken in het stations café en patatjes gegeten bij onze pub.Morgen staat er weer een mooi wandeling op het programma dus nu gaan we maar eens te koesen.

19-11-2018 Dunedin-Owaka-Kuramea holiday park
Vanuit de mooie stad Dunedin vertrokken naar de Tunnel Beach road. De Tunnel Beach wandeling was een super mooie korte wandeling. Heen berg afwaarts terug heel steil omhoog met beide een kind achterop en windkracht 6....je raadt het al hoe gezellig het soms achterop onze rug was:). Timo had het soms een beetje koud. De wandeling bracht ons naar de zandstenen kliffen met een ruige zee. Na opgewarmd te zijn met een bak koffie hebben we onze weg vervolgd naar Kaka Point en Nugget Point. Het is inmiddels weer eens gaan regenen, wat het al onophoudelijk doet vanaf gisteravond. Het is toch lente in NZ? Niet best hier. Koud, koud en nog eens koud. Eerst morgen maar eens een winterjas kopen. Nugget point was wel echt heel erg mooi. Het is een uitkijkpunt op een landtong met een oude vuurtoren.Onderaan de kliffen zaten de zeeleeuwen, pinguïns en aalscholvers en wij werden echt werkelijk bijna weg gewaaid. Jisse en Timo waren goed in vorm, ze vonden vooral de beestjes erg leuk. Na  deze toeristische attractie doorgereden naar onze camping om ons op te warmen. Een warme douche en de houtkachel hebben we aangestoken bij de huiskamer van de camping. Een echt backpackersfeertje hier, de was maar eens gedaan en verder niet al te veel. Morgen willen we weer verder naar de zuidkust en hopelijk gaat de wind eindelijk eens liggen.

20-11-2018 Owaka->Gore ->camping
De hele nacht heeft het geregend en de camper ging helemaal heen en weer door de wind.Vanochtend was Timo al vroeg wakker...mama ik heb het koud:( was het eerste wat hij zei.Kan ook wel kloppen aangezien het tegen het vriespunt was afgelopen nacht.Slecht nieuws het regent nl nog steeds en het is inmiddels windkracht 7. Niet best.Na een lekker ontbijtje vertrokken naar onze volgende  bezienswaardigheid nl.de MC Clean Falls. Nou helaas dat wordt’m niet. er is nl. Zo veel regen gevallen dat de plaatselijke rivier is overstroomd, we stonden dus voor een overstroomde rivier met een brug waar een camper niet doorheen kon. Helaas daar ging ons programma. Heel verstandig hebben we nog een b route over gravel genomen....achter de locals aan....niet handig. Lees glad. Uiteindelijk liep die weg ook dood omdat die brug ook gesloten was dus toen maar onze plannen gewijzigd. Hebben we dat ook eens meegemaakt. Niet leuk want de regio waar we ons nu begeven is erg mooi. Een ruige kust met ontzettend mooie kliffen en een heel mooi groen achterland waar je helaas vandaag door de mist, wolken en regen niets van ziet.Dus omgekeerd, de mooie purakaunui watervallen bezocht en de naar de grote verbindingsweg 50 km terug gereden om naar het midden van de Zuid NZ te rijden. Na een pauze waar we weer “bekende reisvrienden” tegen kwamen doorgaan gereden naar Gore....wat naast Clinton ligt:). Geen grapje. We staan nu op  een camping plaats tussen 2 rugby velden in.En volgens mij is het dan eindelijk gestopt met regenen. Na een lange zit in de camper vandaag hadden de jongens nog wel een ijsco verdiend van de MCD. Timo zag onderweg naar de MCD weer van alles, trekkers, combines, zelfs een tuk tuk. Helemaal leuk. Zijn dag is goed afgesloten. Wij hebben een beetje een “off”  day. Veel gereden vandaag, weinig opgeschoten, regen, regen en nog eens regen maar...morgen weer een nieuwe ronde, nieuwe kansen.

21-11-2018

Gore->Orepuki café taverne Orepuki.
Vanochtend konden we zowaar een keer uitslapen. Heerlijk! En het regent niet meer en de wind is gaan liggen. Yes! De dag begint goed.Na een ontbijtje, hebben we even gekletst met onze buren, de paardendrafbaan en rugbyvelden manager betaald voor onze nacht en Lex heeft de wc weer eens gedumpt.
Voor dat we weg gingen moest Timo nog wel even de haka doen met papa op het rugbyvel-(gezien op YouTube)Timo noemt het overigens het haka veld. De all blacks van NZ kunnen hun borst nat maken, hij is nl.goed in training. We hebben ons zelf getrakteerd op een lekker bakje koffie bij de mcd en vervolgens onze weg vervolgd richting onze camping bij de Catlins in Zuid NZ. We konden nl.een heel stuk van deze regio niet zien omdat de rivieren allemaal overstroomd waren. Dus we gaan nu nog een klein stukje terug rijden en gaan 1 van de highlights gelukkig toch nog bezoeken. Namelijk: waipapa point waar een mooie vuurtoren staat aan zee met een ruige kust en als je geluk hebt liggen er zeeleeuwen. Yes we hadden geluk er lagen nl. 3 stuks. Bij eb zie je ook nog een schipswrak liggen, bij ons was het vloed. Deze stop was erg mooi, de jongens hebben heerlijk even kunnen rennen, stenen gooien, klimmen en van de duinen kunnen springen. Na al dat zitten in de camper is dat wel fijn. Ze doen het overigens super, ze vermaken zich erg goed.Na een lekkere picknick zijn we vertrokken naar onze camping op het terrein van de plaatselijke kroeg van Orepuki. Het dorp is ongeveer net zo groot als Bontebok. Via onze camping app.hadden we gezien dat deze camping leuke reviews had en dat je het bedrag dat je betaald voor de overnachting terug krijgt als bar tegoed. Ik zeg een top deal! Kids spelen, wij een biertje drinken.Lex heeft nog een rondje hardgelopen en Lyanne heeft pannenkoeken gebakken.We stonden dan wel bij het café maar we hadden echt een ongelofelijk  mooi uitzicht op het achterland van deze kust.‘S avonds nog wat drankjes gedronken met de locals, die waren boer, boer of boer. Erg leuk.

22/11/2018-Orepuki->Cascade Creek DOC camping halverwege Milford Sound.
Na een rondje hardlopen over het strand heb ik samen met Timo een lekker bakje koffie gedronken bij een beach café en Lex is met Jisse naar gemstone beach gegaan. Hier kun je mooie gem stenen vinden. Jisse zingen in de rugzak en papa stenen zoeken:). Ook wel eens leuk zo met de jongens apart.Daarna zijn we vertrokken  naar Te Anau, het stadje wat aan een heel mooi meer ligt en wat de toegangspoort is voor de milford sound. Hier hebben we vanochtend boottickets voor geboekt. Bij Te Anau hebben we de jongens were laten uitrazen in de speeltuin aan het water. De milford sound is een hele mooie fjord waar je doorheen kunt varen. 15 jaar geleden heb ik deze tocht gemaakt met mijn moeder, tante en Josina en nu hoe bijzonder met Alex en onze 2 jongens. We staan nu op een natuurpark camping tussen de bergen op nog een uurtje rijden van het vertrekpunt met de boot.
We hebben bewust voor deze camping gekozen omdat het dan nog maar een uurtje rijden is, anders nl. 2 1/2 uur.

We kijken er met z’n allen naar uit.

23/11/2018

Milford sound Hwy natuurcamping Cascade Creek>Milford Sound->Mossburn camping park
Vandaag wakker geworden in een hele mooie wereld!De kids werden op tijd wakker.We hadden de wekker gezet om op tijd te vertrekken maar dat was uiteindelijk dus niet nodig!Om 9.00 uur vertrekt onze boot door de fjord de milford sound.Het is nog ongeveer een uur rijden vanaf onze natuurcamping.De weg gaat over haarspeldbochten en door een smalle tunnel!Het was een super mooie route!Zo mooi en indrukwekkend!Boven aangekomen de grote bus geparkeerd en op de boot gestapt!Een grote boot die ons door de fjord vaart!Het is in 15 jaar tijd wel echt mega toeristisch geworden zeg.15 jr geleden waren er een paar boten nu 15 oid.Maar jeetje miena wat is dit een mooi natuurgebied!We voeren langs watervallen,zeehonden,bergen,de zee noem het maar en alles om je heen is bizar mooi.Timo was in zijn nopjes,onze ontdekkingsreiziger.De hele boot doorwandelen,overal even kijken,lekker chillen aan tafel,kapitein spelen😀 etc en Jisse zat bij mama in de draagzak alleen die wil maar 1 ding en dat is lopen en iedereen dag zeggen.Kortom een mooie dag vandaag.Terug via de dezelfde gave route(180 km terug naar de bewoonde wereld).Na een mooie picknickstop zijn we via de speeltuin van Te Anau doorgereden naar onze camping voor vannacht nl.die in Mossburn!Een mooie camping tussen de bergen  met alpagas die de kids mochten voeren.Morgen gaan we verder naar Queenstown!Lex heeft de kids naar bedje gebracht zodat mama nog even kon sporten.Even me time😀

24/11/2018->Mossburn->Queenstown (camping Twenty five milestream)A
Afgelopen nacht op een mooie en rustige camping geslapen met speeltuintje voor onze camper!Jisse durft steeds meer,aangemoedigd door Timo!Ze hebben vaak samen de slappe lach ook op deze simpele glijbaan! Timo heeft onze Duitse buurmeisjes vanochtend alweer gevonden,na een douche en aanvullen en afvullen  van het eea in de camper vertrokken naar de hotspot van Zuid NZ nl.Queenstown!De weg er naar toe is schitterend!We worden hier overigens elke dag getrakteerd op mooie uitzichten vanuit de camper maar deze weg staat wel ergens in de top 10.We rijden langs het meer van Queentown (Wakatipu) naar de supermarkt of zeg maar gerust een fabriek.Niet normaal hoe groot deze supermarkt xxxxxxxxxl was.Niet 1 soort melk te krijgen nee doe maar gerust 25 soorten.En laat nou net keuzes maken mijn sterkste punt zijn 🙈.Doorgereden naar de city centre en gewandeld door de stad.Ik moest heel eerlijk even wennen aan deze commerciële en georganiseerde stad.Wat een mensen,wat een winkels en wat een aanbod aan activiteiten. Helaas ging het op een gegeven regenen dus zijn we lekker naar binnen gegaan.Er was nog wat straattheater van een Zweedse jongen wat veel indruk heeft gemaakt op Timo!

‘S avonds met het naar bed brengen heeft hij er nog een paar x over gehad!We hebben nog lekker gewandeld door de botanical Gardens met een super leuke speeltuin en vervolgens door gereden naar onze campingplek voor vannacht!In de botanical gardens wordt er overigens veel frisbee golf gespeeld!Gat in de markt voor onze parken in NL.Vannacht staat we gewoon heerlijk aan het meer tussen de bergen met met misschien nog 10 campers om ons heen!Perfect dat free dom campen hier en het geeft een leuk en gezellig sfeertje.Het regent helaas wel.Hopelijk is het morgen weer droog want dan willen we een mooie wandeling maken.Vandaag een chill dagje, morgen weer actie 💪🌞!

Zondag 25/11/2018 Queenstown-Wanaka-Hunter Valley kids bush reserve
Had ik al gezegd dat de camping van afgelopen nacht mooi was?Echt niet normaal!Eigenlijk zijn de natuurcampings in National parken of freedom campings in NZ het mooiste aangezien ze vaak op ontzettend mooie plekjes midden in het natuurgebied zijn!Anders kom je hier niet zo snel.Eigenlijk zijn we nu al verwend qua mooie dingen in NZ.Ik betrap me er nu soms al op dat ik bij sommige mooie uitzichten denk:hmmm  ja mooi en weer door!Niet best!Dus hop ik ga me zelf even toespreken en ga dubbel van het eea hier genieten.We werden vanochtend wakker aan het water,het was nog steeds wat bewolkt maar top!We zijn vandaag verder naar de brug (kuwau bridge)gegaan waar je al jaren lang kunt bungee jumpen tussen de bergen.Ik werd er misselijk van om naar de springers te kijken.Ik voelde hun angst echt no way dat ik dit ga doen.Timo vond het bere interessant maar ook wel erg spannend!Jisse vond vooral de trap leuk!Trap op,trap af.Vervolgens doorgereden via de binnendoor route (stijl maar wederom wauuuuuw)naar Wanaka om info te verkrijgen over onze track in mt.Aspring voor a.s maandag.Een erg mooie track alleen helaas pindakaas kunnen wij de wandeling niet doen ivm de weg er naar toe.De weg is onverhard en met een bakbeest van een camper niet te doen.Dus die geskipt.Vervolgens begon het weer eens te regenen 😡,had ik al gezegd dat ik het hier wel eens regent?!Die knop mogen ze hier uit zetten wat mij betreft.Verder wederom niet veel actie vandaag naast spelen in de playground van Wanaka,met open mond naar de skateboarders op de halfpipe kijken en via een enorm mooie route naar onze camping voor vannacht gereden!De route voert ons langs Lake hawea.We staan wederom aan het water wat deze x azuurblauw is en tussen de zandvlooien.Die prikken je echt lek.

Maandag 26/11/2018
Lake Hawea->River lodge camping Haast Highway vlakbij Fox Highway
We werden wederom naast het mooie meer wakker en hebben daarna een mooie wandeltocht gemaakt de bergen in!Volgens de ranger van het np is het een stijle en zware track maar te doen.Eerst de zandvlooien vermoord en vertrokken!Timo heeft het eerste stuk zelf gelopen en daarna wilde hij toch wel graag in de draagzak!Fitness op de vroege ochtend voor pa en ma💪.Halverwege ons toch maar bedacht,het was niet te doen namelijk.Het was glad,stijl en zwaar.Na 1 1/2 uur door de jungle tussen de mooie vogels terug gekomen bij de camper en onze reis voortgezet naar de west kust.De weg ging over de haast pass.Een schitterende route met wederom besneeuwde bergen,fjorden en watervallen.Aan de West kust aangekomen en daar was het zonnig!Joepie daar houden we van🌞.Voor vannacht hebben we een plekje bij een motel gereserveerd want die is vlakbij de highlights van deze regio.Timo en ik hebben nog met een ander NL stel die wonen in NZ. mooie stenen op het strand gezocht.Er schijnen hier hele mooie jade stenen  te liggen nl.De NL mensen die hier in het mooie land wonen maken er sieraden van.We vonden hele mooie...maar helaas geen jade.We hebben ook een steen in een ❤️vorm gevonden.Dat is voor leuk meisje in NL zei Timo.’s avonds nog een lekker drankje gedronken met een ander stel.

1. Truus van Lunteren Ditewig:
    27 november 2018
    Wat een geweldige reis en jullie genieten lekker super joh en wij genieten van jullie reisverslag
  2. Wendy Jongedijk:
    28 november 2018
    Leuk om jullie verhalen te lezen. Wij zitten op dit moment ook in NZ en leuk om de verhalen te lezen van plekken waar we ook zijn geweest. Wat een prachtig land he. Helaas vliegen wij, na vier weken te hebben rondgereisd in een camper, vrijdag weer terug naar NL. Veel plezier nog!
  3. Wendy Jongedijk:
    28 november 2018
    Even terug gerekend hebben we ook nog op hetzelfde moment op camping cascade creek in de Milford Sound gestaan 🙈
  4. Catrinus en Aaltje Stoker:
    28 november 2018
    Wat fijn dat jullie zo genieten. En dat de kids het ook zo leuk hebben.